Nieuwsgierige houding specifieke reflecties

Nieuwsgierige houding reflecties

Opdracht Specifieke Reflectie op basis van reflectiemodel van Korthagen Nieuwsgierige houding school

Cirkel van Korthagen

Hulpvragen (niet letterlijk beantwoorden)

Reflectie

Stap 1: Betekenisvolle situatie

  • Wat wilde ik bereiken?
  • Waar wilde ik op letten?
  • Wat wilde ik uitproberen?

Ik wilde wat meer vragen stellen dit schooljaar, toen hadden we een keer een les en had ik een vraag en ik wilde deze stellen, omdat ik anders straks een onvoldoende haal op de toets.

Stap 2: Terugblikken op het handelen

  • Wat gebeurde er concreet?
  • Wat wilde ik?
  • Wat deed ik?
  • Wat dacht ik?
  • Wat voelde ik?

We waren bezig met een opdracht en ik snapte iets niet, ik wilde het wel weten, want straks krijg je die vraag op de toets en weet je het niet, ik stelde gewoon de vraag en wat bleek, ik was niet de enige met de vraag, uiteindelijk heeft de docent het klassikaal uitgelegd en was ik blij dat ik de vraag had gesteld want daardoor begreep ik het.

Stap 3: Bewust worden van essentiële aspecten

  • Hoe hangen de antwoorden op de vorige vragen met elkaar samen?
  • Wat ging anders en waardoor gebeurde dat?
  • Wat is daarbij de invloed van de context als geheel?
  • Wat heeft het veroorzaakt?
  • Wat is dus het probleem of de positieve ontdekking?
  • Wat betekent dit nu voor mij?

Ik stelde eindelijk de vraag in plaats van dat ik gewoon het antwoord over nam, dit deed ik uit een explosieve keuze, hierdoor snapte ik het onderwerp, nu wil ik vaker een vraag gaan stellen, omdat ik nu heb gemerkt dat ik er wat aan heb.

Stap 4: Formuleren van handelingsalternatieven

  • Welke alternatieven zie ik?
  • Welke voor- en nadelen hebben die?
  • Wat neem ik mij nu voor de volgende keer?

De vraag bewaren voor na de les, zo weet ik het alsnog, wel kan je het vergeten. Dus voortaan gewoon de vraag stellen of na de les vragen.

Gebruik de hulpvragen om aan de hand van een betekenisvolle situatie (positief of negatief) de reflectiecirkel van Korthagen te doorlopen. De specifieke reflectie kan gaan over een specifieke schoolsituatie bijvoorbeeld bij een project, een les van sportmanagementvaardigheden, voorbereiding op een tentamen of een situatie tijdens een specifieke les. Het kan zijn dat iets heel goed is gegaan of juist niet. Of je hebt jezelf ontwikkeld op een leerdoel. Zorg voor een diepgaande reflectie, waarbij je echt iets over jezelf hebt geleerd. Zorg voor bewijsmateriaal ter onderbouwing van jouw reflectie. Bewijsmateriaal moet voldoen aan de volgende criteria:

  • Authenticiteit (heeft betrekking op jou)
  • Actualiteitswaarde (recent, dit studiejaar)
  • Relevantie (van toepassing op de reflectie)




Opdracht Specifieke Reflectie Ondernemende houding op basis van reflectiemodel van Korthagen

Nieuwsgierige houding stage

Cirkel van Korthagen

Hulpvragen (niet letterlijk beantwoorden)

Reflectie

Stap 1: Betekenisvolle situatie

  • Wat wilde ik bereiken?
  • Waar wilde ik op letten?
  • Wat wilde ik uitproberen?

Tijdens mijn stage wilde ik mij erg openstellen door meer vragen te stellen hoe dingen werken, zodat ik een goede ervaring op zou doen, als ik een vraag had over hoe iets zat, wilde ik ervoor zorgen dat ik ook de vraag zou stellen.

Stap 2: Terugblikken op het handelen

  • Wat gebeurde er concreet?
  • Wat wilde ik?
  • Wat deed ik?
  • Wat dacht ik?
  • Wat voelde ik?

Een voorbeeld: ik was benieuwd hoe het werkte als er een bestelling binnen kwam en wat voor stappen er allemaal waren voordat het pakketje werd verzonden.

Dus dit vroeg ik en toen werd het mij uitgelegd ik vond het erg interessant want het zijn veel meer stappen dan je zou denken, uiteindelijk ben ik blij dat ik de stap durfde te zetten en nu weet hoe zoiets in elkaar zit.

Stap 3: Bewust worden van essentiële aspecten

  • Hoe hangen de antwoorden op de vorige vragen met elkaar samen?
  • Wat ging anders en waardoor gebeurde dat?
  • Wat is daarbij de invloed van de context als geheel?
  • Wat heeft het veroorzaakt?
  • Wat is dus het probleem of de positieve ontdekking?
  • Wat betekent dit nu voor mij?

Ik durfde eerst niet zoveel te vragen, maar door benieuwdheid heb ik de vraag wel gesteld en ik heb er ook wat aan gehad. Ik durfde de vraag te stellen, doordat ik mijzelf open zet, ook was het makkelijker, omdat ik op stage ben en hier ben om te leren, ik moet mijzelf meer open zetten.

Ik ben blij dat ik het gewoon heb gedaan, mijn stagebegeleider vond het een leuke vraag en ik heb er echt wat aan gehad.

Stap 4: Formuleren van handelingsalternatieven

  • Welke alternatieven zie ik?
  • Welke voor- en nadelen hebben die?
  • Wat neem ik mij nu voor de volgende keer?

Vaker wat vragen, niet teveel twijfelen en niet teveel nadenken, gewoon doen.

Gebruik de hulpvragen om aan de hand van een betekenisvolle situatie (positief of negatief) de reflectiecirkel van Korthagen te doorlopen. De specifieke reflectie kan gaan over een specifieke schoolsituatie bijvoorbeeld bij een project, een les van sportmanagementvaardigheden, voorbereiding op een tentamen of een situatie tijdens een specifieke les. Het kan zijn dat iets heel goed is gegaan of juist niet. Of je hebt jezelf ontwikkeld op een leerdoel. Zorg voor een diepgaande reflectie, waarbij je echt iets over jezelf hebt geleerd. Zorg voor bewijsmateriaal ter onderbouwing van jouw reflectie. Bewijsmateriaal moet voldoen aan de volgende criteria:

  • Authenticiteit (heeft betrekking op jou)
  • Actualiteitswaarde (recent, dit studiejaar)
  • Relevantie (van toepassing op de reflectie)
© 2025 Alle rechten voorbehouden
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin