Professionele houding specifieke reflecties
Professionele houding specifieke reflecties
Opdracht Specifieke Reflectie op basis van reflectiemodel van Korthagen Professionele houding school
Cirkel van Korthagen
Hulpvragen (niet letterlijk beantwoorden)
Reflectie
Stap 1: Betekenisvolle situatie
- Wat wilde ik bereiken?
- Waar wilde ik op letten?
- Wat wilde ik uitproberen?
Bij bijna alle lessen aanwezig zijn en op tijd komen, ik wilde er op letten, dat ik op tijd vertrok van huis, maar wel dat ik ontbijt heb gehad van tevoren.
Alleen was er een periode dat ik of er wel eens niet was en of ik er was dat ik te laat was.
Stap 2: Terugblikken op het handelen
- Wat gebeurde er concreet?
- Wat wilde ik?
- Wat deed ik?
- Wat dacht ik?
- Wat voelde ik?
Ik had weinig motivatie en daardoor ook geen behoefte om er te zijn/ op tijd te komen, ik voelde soms wel dat ik mijn projectgroep in de steek liet, ik heb me het 2e deel goed herpakt en daar was ik blij mee.
Stap 3: Bewust worden van essentiële aspecten
- Hoe hangen de antwoorden op de vorige vragen met elkaar samen?
- Wat ging anders en waardoor gebeurde dat?
- Wat is daarbij de invloed van de context als geheel?
- Wat heeft het veroorzaakt?
- Wat is dus het probleem of de positieve ontdekking?
- Wat betekent dit nu voor mij?
Ik wilde op tijd komen, maar deed dit nauwelijks, vanwege mijn lage motivatie, hierdoor deed ik niet mijn best om er te zijn, hierdoor heb ik lessen gemist, wat heeft geleid tot slechte cijfers, hierdoor moet ik nu dingen herkansen.
Stap 4: Formuleren van handelingsalternatieven
- Welke alternatieven zie ik?
- Welke voor- en nadelen hebben die?
- Wat neem ik mij nu voor de volgende keer?
Ouders erop laten letten dat ik op tijd wegga, zo voel ik meer druk. Dus voortaan gewoon gemotiveerd blijven, dit scheelt herkansingen.
Gebruik de hulpvragen om aan de hand van een betekenisvolle situatie (positief of negatief) de reflectiecirkel van Korthagen te doorlopen. De specifieke reflectie kan gaan over een specifieke schoolsituatie bijvoorbeeld bij een project, een les van sportmanagementvaardigheden, voorbereiding op een tentamen of een situatie tijdens een specifieke les. Het kan zijn dat iets heel goed is gegaan of juist niet. Of je hebt jezelf ontwikkeld op een leerdoel. Zorg voor een diepgaande reflectie, waarbij je echt iets over jezelf hebt geleerd. Zorg voor bewijsmateriaal ter onderbouwing van jouw reflectie. Bewijsmateriaal moet voldoen aan de volgende criteria:
- Authenticiteit (heeft betrekking op jou)
- Actualiteitswaarde (recent, dit studiejaar)
- Relevantie (van toepassing op de reflectie)
Opdracht Specifieke Reflectie op basis van reflectiemodel van Korthagen
Professionele houding stage
Cirkel van Korthagen
Hulpvragen (niet letterlijk beantwoorden)
Reflectie
Stap 1: Betekenisvolle situatie
- Wat wilde ik bereiken?
- Waar wilde ik op letten?
- Wat wilde ik uitproberen?
Ik wilde voor mijn stage altijd op tijd komen en veel minder bezig zijn met mijn telefoon, hiervoor had ik een schema waar ik mij aan hield op tijd de wekker, snel uit bed en goed ontbijten, ook hield ik mijn telefoon op rustmodus, zodat ik niet afgeleid kon worden van de prikkels.
Stap 2: Terugblikken op het handelen
- Wat gebeurde er concreet?
- Wat wilde ik?
- Wat deed ik?
- Wat dacht ik?
- Wat voelde ik?
Ik merkte dat ik de eerste 3 weken een hele goede houding had, waar ik zelf ook verbaasd over was, zo werd mijn schermtijd op mijn telefoon meer dan gehalveerd en was ik altijd op tijd, ik was hier heel blij mee, want dit helpt mee aan het stukje discipline, die ik wilde verbeteren, alleen de laatste week werd wat minder, dit kwam omdat ik mijn opdracht al af had en liep een beetje de kantjes eraf, maar over het algemeen ben ik heel tevreden met hoe ik mij heb ontwikkeld.
Stap 3: Bewust worden van essentiële aspecten
- Hoe hangen de antwoorden op de vorige vragen met elkaar samen?
- Wat ging anders en waardoor gebeurde dat?
- Wat is daarbij de invloed van de context als geheel?
- Wat heeft het veroorzaakt?
- Wat is dus het probleem of de positieve ontdekking?
- Wat betekent dit nu voor mij?
Ik wilde een goede houding leveren, dit heb ik ook gedaan en zie dat ik aan elk punt mijzelf heb verbeterd.
Wel liep ik de laatste week de kantjes eraf, doordat ik al klaar was. Dit is een verbeterpunt, om altijd deze houding te blijven houden.
Stap 4: Formuleren van handelingsalternatieven
- Welke alternatieven zie ik?
- Welke voor- en nadelen hebben die?
- Wat neem ik mij nu voor de volgende keer?
Ervoor zorgen dat ik altijd gemotiveerd kan blijven, dus werk houden.
Gebruik de hulpvragen om aan de hand van een betekenisvolle situatie (positief of negatief) de reflectiecirkel van Korthagen te doorlopen. De specifieke reflectie kan gaan over een specifieke schoolsituatie bijvoorbeeld bij een project, een les van sportmanagementvaardigheden, voorbereiding op een tentamen of een situatie tijdens een specifieke les. Het kan zijn dat iets heel goed is gegaan of juist niet. Of je hebt jezelf ontwikkeld op een leerdoel. Zorg voor een diepgaande reflectie, waarbij je echt iets over jezelf hebt geleerd. Zorg voor bewijsmateriaal ter onderbouwing van jouw reflectie. Bewijsmateriaal moet voldoen aan de volgende criteria:
- Authenticiteit (heeft betrekking op jou)
- Actualiteitswaarde (recent, dit studiejaar)
- Relevantie (van toepassing op de reflectie)